با توجه به توسعه و پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در تمامی ابعاد زندگی، لازم است همگام با آن پیش برویم. یکی از زمینه‌های قابل توجه در این عرصه، تجهیزات هوشمند است.

در این نوشتار به دنبال پاسخ به پرسش‌هایی از این دست هستیم: چه وسایل و تجهیزات هوشمندی را می‌توان در خانه‌های خود استفاده کرد؟ وسایل هوشمند شامل چه چیزهایی است؟

پرده‌های خانه:

این پرده‌ها شامل دو نوع به شرح زیر هستند:

1-پرده‌های برقی که ریلهای مخصوص به خود دارند. به علاوه اینکه از موتورهای برقی برخوردار هستند که امکان کنترل از راه دور را به شما می‌دهند.

2-پرده‌های هوشمند که علاوه بر دارا بودن ویژگی‌های نوع اول، امکان کنترل آنها از طریق دستگاه‌های مختلف از جمله موبایل، حتی خارج از خانه نیز امکانپذیر است. در این نمونه، میزان تابش نور به داخل فضای خانه قابل تنظیم است.  همچنین می‌توان با وارد کردن دستورهای زمانی به پرده هوشمند، ساعاتی را جهت باز و بسته شدن در طول روز تعیین کرد.

سیستم روشنایی:

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که پس از ترک خانه و طی یک مسافت کوتاه، به یاد بیاورید که لامپ‌ها را روشن گذاشته‌اید؟ با داشتن سیستم روشنایی هوشمند دیگر نیاز به برگشت به خانه نیست. بلکه با استفاده از نرم‌افزار خاص آن و دستگاه موردنظر، می توانید از راه دور به راحتی آنها را خاموش، کم و یا زیاد کنید.

سیستم تهویه، گرمایش و سرمایش:

به راحتی تعیین کنید که در زمان دوش گرفتن می‌خواهید چه دمایی داخل حمام برقرار باشد. این تنها یک مثال از قابلیتهای فراوان سیستم هوشمند سرمایشی ـ گرمایشی است. بهره‌وری و نگهداری از انرژی یکی دیگر از این قابلیتهاست.

سیستم امنیتی:

بی‌تردید، یکی از نگرانی‌های ما، امنیت خانه یا محل کارمان است، بویژه هنگامی که دور از آن هستیم و یا در آنجا حضور نداریم. اما خبر خوب اینکه با هوشمند کردن سیستم امنیت خانه یا محل کار، این نگرانی از بین می‌رود. چگونه؟ با برخورداری از سیستم امنیتی، حتی با وجود فاصله، می‌توانیم از خانه یا محل کار خود باخبر باشیم. به این ترتیب که با فعالسازی سیستم هشداردهنده در مواقع لازم، از وضعیت مکان موردنظر خود مطلع خواهیم شد. در حقیقت شما در منزل یا محل کارتان حضور دارید، در حالی که آنجا نیستید!

سیستم ورود و خروج:

حتما کار با آیفون تصویری را تجربه کرده‌اید و می‌دانید مشاهده فردی که زنگ در را میزند، چه حس امنیتی منتقل می‌کند. حالا فرض کنید علاوه بر آیفون تصویری، از سیستمی برخوردار هستید که علاوه بر زمان حضورتان در خانه، در زمان عدم حضور نیز به شما اطلاع بدهد که چه کسی مراجعه کرده است و حتی بتوانید عکس ذخیره شده آنها را بعداً ببینید.

این سیستم ورود و خروج، شامل قفل درها هم می‌شود. با استفاده از دستگاههای هوشمند می‌توان برای قفل درهای خانه یا محل کار خود امنیت بیشتری ایجاد کرد.

امروزه، به آسانی می‌توان از طریق گزینه‌های موجود، با دنیا و پیشرفتهای آن همگام شد و راحتی و آسایش بیشتری برای خود فراهم ساخت. به همین منظور، در این نوشتار تلاش بر این بود که با معرفی وسایل هوشمند با کاربرد و اهمیت آنها آشنا شویم.