ویژگی‌های خانه هوشمند

موضوع اصلی در نوشتار پیش رو، خانه هوشمند و ویژگی‌های آن است. پس در ابتدا ببینیم:

به چه خانه‌هایی هوشمند گفته می‌شود؟

خانه یا محل اقامتی هوشمند است که دارای تجهیزات یا لوازمی باشد که از طریق اینترنت تلفن همراه یا سایر دستگاهها، امکان کنترل از راه دور را فراهم می‌کند. این لوازم می‌تواند شامل وسایل روشنایی، گرمایشی ـ سرمایشی، وسایل امنیتی و … باشد. در ضمن، وسایلی که از آنها یاد شد، به واسطه ارتباطی درون‌شبکه‌ای به یکدیگر متصل هستند و از این طریق می‌توان به صورت همزمان و یکپارچه آنها را از راه دور کنترل کرد.

یکی از نکات قابل توجه در زمینه کنترل از راه دور، تنوع وسایلی است که بوسیله آنها خانه هوشمندمان را کنترل می‌کنیم. ما می‌توانیم با تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و یا حتی کنسول بازی خود، کنترل خانه را به دست بگیریم.

ویژگی‌های خانه هوشمند چیست؟

اغلب این خانه‌ها به دلیل دارا بودن سیستم هوشمند، از دسته مکانهایی هستند که به تازگی بر اساس زیرساخت‌هایی مبتنی بر تکنولوژی روز طراحی و ساخته شده‌اند. در ادامه، به ویژگی‌های مثبت و منفی آن می‌پردازیم:

ویژگی‌های مثبت خانه هوشمند:
  •  ایجاد ذهنیتی ایمن و شرایطی آرام برای مالک خانه 

فرد با دارا بودن این مجموعه هوشمند، از راه دور نیز کنترل عوامل مختلف محل سکونت خود را در دست دارد. برای مثال می‌داند که اگر درِ خانه باز باشد، علاوه بر آگاهی از این موضوع، می‌تواند به موقع دست به اقدام بزند و در را قفل کند، یا از روشن ماندن اجاق گاز و یا سایر وسایل برقی باخبر شود. به این ترتیب می‌توان از پیشامد یک حادثه بد جلوگیری کرد.

  • صرفه جویی در زمان

با وجود این تجهیزات هوشمند، به محض آگاهی از وجود نقصی در خانه، بدون نیاز به بازگشت، می‌توانیم آن را برطرف یا کنترل کنیم. این امکان، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خانه هوشمند است.

  • مفید و کاربردی برای افراد با شرایط خاص

از دیگر ویژگی‌های خانه هوشمند، قابلیت و امکاناتی است که از این طریق در اختیار افراد ناتوان، معلول و یا دارای کهولت سن قرار می‌گیرد. این افراد با بهره‌مندی از این امکانات، به رغم نقص و یا محدودیت‌های حرکتی، به آسانی می‌توانند بدون صرف انرژی زیاد و یا تحمل هرگونه دشواری، امورت مربوط به خانه خود را به راحتی به دست بگیرند.

  • انعطاف‌پذیری

چنان که می‌دانیم، تلفن همراه براساس سلیقه و یا نیازهای شخصی، انتخاب می‌شود و یا می‌توان در آن تغییراتی ایجاد کرد. در زمینه خانه هوشمند نیز امکان شخصی‌سازی آن با توجه به نیاز و خواسته خود وجود دارد.

  • اقدامِ به موقع

شما هر چقدر هم که از خانه خود فاصله داشته باشید، از تغییراتی که ممکن است در خانه رخ بدهد، با دریافت یک پیام یا به اصطلاح Notification باخبر خواهیدشد و در نتیجه در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید. برای مثال ممکن است با کنترل دوربین‌ها از راه دور با خبر شوید که یک دزد در تلاش برای باز کردن در و یا ورود به خانه شماست. در این صورت می‌توانید خیلی زود به پلیس اطلاع دهید.

  • بهبود کیفیت زندگی

به دلیل برخورداری از این دست امکانات هوشمند، و در پی بهینه‌سازی مواردی از قبیل انرژی، پول و زمان و همچنین حس کنترل همه‌جانبه بر محیط زندگی، بی‌تردید کیفیت بالاتری از زندگی را تجربه خواهیم کرد.

ویژگی‌های منفی خانه هوشمند:
  • اختلال

همانطور که اتصال به دستگاه‌های هوشمند خانه و کنترل آنها، فراهم‌کننده حس اطمینان و راحتی است، از دست دادن اتصال در نتیجه هرگونه اختلالی نیز می‌تواند منجر به سلب آرامش خاطر شود. نگرانی از امنیت خانه، هنگامی که دور از آن و در اتصال نیز دچار اختلال هستیم، یکی از این موارد است.

  • عقب نمانیم!

با توجه به پیشرفت روزافزون در دنیای دیجیتال و تکنولوژی، باید همگام با آن حرکت کرد. اگر از آن عقب بمانیم، ممکن است از بسیاری از فرصتها و امکانات محروم شویم. از این رو باید به این نکته توجه کنیم که علاوه بر دستگاههای هوشمند خانه و اتصالات مربوطه، دانش خود را نیز در این زمینه بروزرسانی کنیم.

  • نفوذ

در دنیای دیجیتال، امکان ورود و نفوذ به اطلاعات وجود دارد. پس می‌توان انتظار داشت که افرادی که قصد ورود به خانه را دارند، بتوانند سیستم امنیتی را هک کرده و در آن نفوذ کنند و اینگونه به اهداف خود برسند.

  • عدم رضایت

از آنجا که دنیای تکنولوژی در عین راحتی و فراهم آوردن امکانات، پیچیدگی‌ها و محدودیتهایی نیز بوجود می‌آورد، مورد پسند خیلی از افراد نیست.

بی‌تردید برخورداری از چنین امکاناتی می‌تواند ویژگی‌های بیشتر و همچنین دامنه متنوع‌تری داشته باشد. اما در این نوشتار به منظور آشنایی ابتدایی با این امکانات، ضمن معرفی ویژگی‌های خانه هوشمند به بخش‌های کوچکی از این عرصه شگفت‌انگیز اشاره شد.