مقدمه:

امروزه نورپردازی یکی از مهم ترین نکات در طراحی دکوراسیون ساختمان به شمار می‏رود. با توجه به اینکه محیط کار بسیار اهمیت دارد و ساعات طولانی افراد در آنجا وقت می‏گذرانند و گاها با ارباب رجوع ملاقات دارند، لذا نورپردازی دفتر کار و محیط های اداری تاثیر مستقیمی بر میزان انرژی افراد ، درک ارباب رجوع از نحوه‏ ی کار و خدمات کارکنان و نتیجتا تاثیر زیادی بر موفقیت شغلی می گذارد. در اینجا قصد بر این است که نکات کلیدی که برای اصول نورپردازی محیط کار مهم است بازگو شود .

نورپردازی محل کار تا چه اندازه اهمیت دارد؟

با توجه به توسعه سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاکید روز افزون در ایجاد تنوع محیط کار ، لذا کارفرمایان و صاحبان شرکتها سعی نمودند که محیط های کاری رو بطوری طراحی کنند که بتوانند از این طریق حداکثر رفاه و عملکرد کارکنان خودشان را افزایش دهند.

بنا بر یک پژوهش تحت عنوان “نورپردازی و تاثیر بر سلامت و عملکرد در محیط کار” که توسط محققان دانشگاه سیتی شهر لندن صورت گرفته است ، این تحقیقات نشان می‏دهد شواهد خوبی مبنی بر ارتباط بین نورپردازی و عملکرد کار با واسطه رفاه کارکنان وجود دارد و نورپردازی یکی از عوامل متعددی است که برای ایجاد محیط‏های کاری سالم با هم ترکیب شده است و بر رفاه،  عملکرد، ایمنی کارکنان ، قدرت بینایی و بهره وری در محل کار تاثیر می‏گذارند.

حال اگر می‏خواهید نورپردازی صحیحی را در محیط کار تجربه کنید اینجا به چند نکته اساسی و کلیدی اشاره خواهد شد.

1-استفاده از استانداردهای نورپردازی

در نورپردازی محیط کار سعی شود به جای استفاده از چراغ های نامتعارف با نورهای رنگارنگ که محیط رو خیلی قدیمی نشان می‏دهند، از چراغ های مدرن هنری استفاده شود. این بدین معنا است که استفاده از محصولات سنتی باید از دکوراسیون و تزئینات سنتی و طبعا چراغ های مناسب آن محیط استفاده شود. چرا که تجهیزات و چراغ دکوری در محل کار نخستین تصویر از کسب و کار را در ذهن ارباب رجوع می‏سازد و باید از یک استاندارد روشنایی استفاده کنیم همانطور که  اداره خدمات عمومی ایالات متحده آمریکا یک حداقلی را در این زمینه وضع نموده است به همین منظور در اینجا به بعضی از این استانداردها اشاره می شود برای آشنایی کسانی که مسئله نورپردازی برایشان حائز اهمیت است.

  • لامپ ها و فیکسچرهای سقفی فلورسنت ، اصلی ترین گزینه های پیشنهادی برای نورپردازی محیط کار هستند.
  • طرح نورپردازی باید مقدار برابری از روشنایی را برای کل فضای دفتر کار فراهم کند.
  • در جاهای خالی از نورپردازی عملکرد خاص استفاده شود.
  • گزینه های نورپردازی محیط اداری را طوری تنظیم شود که سایه ها را به حداقل رسانده شود.

2- رنگ و دما در نورپردازی

برای استفاده از اصل تعادل و ایجاد یک تم مدرن در محیط کار نیاز به استفاده از تجهیزات روشنایی با رنگ و دمای مشابه‏ می‏‏ باشد. زیرا در صورت عدم رعایت این اصول یک محیط خسته ‏کننده و بدون جذابیت برای ارباب رجوع خواهد بود و قطعا رنگ و دمای نورپردازی مناسب در محیط کار نقش حیاتی در سلامت و بهره وری کارکنان خواهد داشت. بهترین گزینه ، استفاده از هر دو  لامپ های حبابی فلورسنت 6500 کلوین و لامپ های ال ای دی است که نور را در طیف سفید و آبی منتشر می‏کنند .

3-استفاده از نورپردازی غیرمستقیم و مستقیم

این نورپردازی که در آن از نورهایی که مستقیما تابیده نمی‏ شوند و بیشتر برای کاهش خیرگی چشم در محیط کار مورد استفاده قرار می‏گیرد، برای پوشش دادن یکسان روشنایی ، نور را به سمت بالا و پایین محل هدایت می‏ کند  و روشنایی را به سمت قسمت های بالا و سقف هدایت می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کند و بدین ترتیب به بهترین شکل فضا را روشن می‏ کند. به این منظور امکان استفاده از چراغ‏های بالاسری و یا آویز به همراه چراغ‏های کناری نظیر استند و یا چراغ دیواری استفاده شود که با فاصله‏ ی معین روی دیوار نصب شده و تمام گوشه ها و کنج های محیط را نورپردازی می‏ کنند.

4-هزینه ی طراحی نورپردازی دفتر کار

قبل از طراحی نورپردازی محیط کار ، میزان مصرف لامپ و هزینه نورپردازی یک فاکتور اصلی است . زیرا لامپ ها هر جایی که نصب شوند، روزانه از 14 تا 18 ساعت یا بیشتر کار می‏ کنند.

لامپ های ال ای دی و فلورسنت معمولا ارزان ترین لامپ ها از نظر مصرف هستند . اما این امکان وجود دارد که مصرف هر نوع لامپ را با نصب حسگرهای حرکتی ، تایمرها و دیمرها کاهش داده تا بر میزان برق مصرفی لامپ‏های محیط کار کنترل بیشتری داشته باشید.

5-محل قرارگیری کامپیوتر در محیط کار

امروزه فاکتور دیگری که در هنگام نصب سیستم روشنایی محیط کار یا شرکت باید در نظر گرفته شود جادهی و مکان کامپیوتر است . درخشندگی و نورانی بودن بعضی از لامپ‏ها و حتی موقعیت مکان پنجره ، می تواند  شدیدا مانیتورها و لپ تاپ ها را تحت تاثیر قرار دهد. تا حدی که کار کردن با این وسایل غیر ممکن خواهد بود. پس نورپردازی محیط کاری و محل قرار گرفتن کامپیوتر را بر همین اساس ، مشخص می‏ کنند.

6-استفاده از چراغ های سقفی و دیواری

حتی اگر روی میز کارتان از چراغ رومیزی استفاده می‏کنید، استفاده از این مدل چراغ ها را دست کم نگیرید، چرا که این کار موجب می‏ شود که فضای کاریتان دلباز تر و وسیع‏تر نشان داده شود.

جمع‌بندی

انتخاب و نصب سیستم نورپردازی در محیط کاری اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه نه‌تنها باید برای آن هزینه کنید، زیرا سرمایه گذاری در محیط کار موجب ایجاد رفاه و اثر بخشی مثبت بر روی عملکرد کارکنان خواهد داشت و از طرفی دیگر انتخاب اشتباه می‌تواند پیامدهای منفی مختلفی داشته باشد. به همین دلیل اصول مهمی در انتخاب سیستم نورپردازی محیط های کاری وجود دارد که باید به آنها دقت کنید: استفاده حداکثری از نور طبیعی ، به‌کارگیری سیستم‌های متنوع نورپردازی، ترکیب درست نور و رنگ و آشنایی با انواع نور

برگرفته از سایت: مانی نور