آشنایی با انواع لامپ های مصرفیامروزه منابع نوری، تنوع بسیار زیادی در بازار دارند. به طوریکه هرکدام از آنها را میتوان در اندازه ها و ابعاد و حتی رنگ های مختلفی مشاهده کرد. اما خیلی از کسانی که قصد خرید آنها را دارند، از ویژگی ها و یا حتی نام این منابع نوری آگاه نیستند. در نتیجه ممکن هست خرید اشتباه انجام دهند یا متناسب با چیزی که نیاز دارند، خرید نکنند. بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با انواع لامپ هایی که در بازار وجود دارد آشنا کنیم تا علاوه بر آگاهی، بتوانید خرید های خوبی در آینده داشته باشید.

انواع آنها:

لامپ های رشته ای:

که در اصطلاح انگلیسی به آن، incandescent می گویند، نوعی از لامپ هاست که در آن اجزای مختلفی از جمله سیم و رشته با جنس تنگستن به کار برده اند. منشأ روشنایی این لامپ ها، فرایند گرم شدن تنگستن داخل آن است که این خود گویای دمای بالای این لامپ ها می باشد.  این لامپ ها در توان های متفاوتی موجود هستند. از جمله: 25 وات، 40 وات، 60 وات، 75 وات، 100 وات، 150 وات، 200 وات و 300 وات. به این صورت که هرچه توان آن بیشتر باشد، نور بیشتری ساطع می کنند.

ویژگی های مثبت:

  • دارا بودن رنگ گرم و آرامش بخش
  • تنوع در میزان توان و ولتاژ و شکل و اندازه
  • طرز ساده در نصب و استفاده
  • کم هزینه بودن

ویژگی های منفی:

  • تولید گرمای زیاد در محیط
  • دارای عمر کوتاه در مقایسه با لامپ های دیگر
  • بازدهی نوری پایین

کاربرد:

بیشتر برای روشنایی داخل منزل استفاده می شود. چرا که قیمت زیادی ندارد و برای نوردهی داخل منزل یا یک اتاق خواب مناسب و کافی می باشد. همچنین به دلیل گرمایی که دارند، برخی جهت دستگاه های نگهداری جوجه کشی برای گرمای تخم ها استفاده می کنند.

لامپ های هالوژن:

نوع کارکرد آنها تا حدی به لامپ های رشته ای شباهت دارد. به این صورت که با ایجاد جریان الکتریکی، گاز موجود در هالوژن سیم تنگستن داخل آن را داغ کرده و باعث ایجاد نور می شود. با این تفاوت که وقتی تنگستن موجود در آن بخار می شود، مجدداً ته نشین می شود تا دوباره با داغ شدن، نور را ساطع کند. و این یعنی طول عمر بیشتر لامپ.

ویژگی های مثبت:

دارای مصرف کمتر

دارای نوردهی بالا

مقرون به صرفه

دارا نبودن نور زننده برای چشم[

ویژگی های منفی:

دارای مواد سمی درون لامپ

عدم برخورداری از استحکام

تولید مقداری گرما

کاربرد:

به صورت توکار برای دکوراسیون، مانند: سقف های کاذب و برای مکان هایی که نیاز به نور متمرکز هست استفاده می شود.

لامپ های LED:

نوعی از هالوژن ها هستند و کارکرد آنها به این شکل هست که وقتی جریان برق از داخل میکروچیپ آنها عبور میکند، باعث روشن شدن منابع کوچکی می شود که داخل آن وجود دارد و ما هنگامیکه لامپ خاموش هست، آن را مشاهده می کنیم.این لامپ ها روشنایی بسیار زیادی نسبت به لامپ های دیگر تولید می کند. به طوریکه یک LED با توان 6 وات به اندازه یک لامپ رشته ای با توان 40 وات نور تولید می کند.

ویژگی های مثبت:

مصرف بسیار پایین برق

نور و روشنایی زیاد

دارای تنوع و اندازه های متفاوت

گرمای بسیار ناچیز

ویژگی های منفی:

حساس نسبت به گرما

دارای پخش نور کم

کاربرد:

جهت تزئینات، روشنایی بیرون ساختمان یا نورپردازی های دکوراسیون استفاده می شود.

لامپ فلورسنت:

لامپ هایی هستند که اجزای خاص خودشان را دارند. به این صورت که دارای لوله ای هستند که بعد از وصل شدن جریان برق، داخل اجزای آن لوله، ولتاژ ایجاد می شود. ولتاژ ایجاد شده منجر به تولید اشعه و نور شده و لامپ روشن می شود. این لامپ ها دارای ابعاد و انواع مختلفی هستند.

ویژگی های مثبت:

به میزان 75% گرمای کمتری از لامپ های قدیمی تولید می کند

بازدهی بسیار بالای نور

مقرون به صرفه

ویژگی های منفی:

مقداری تأخیر در روشن شدن کامل

دارا بودن گاز سمی درون خود

کاربرد:

در محیط های تجاری، بیمارستان ها، فروشگاه های مواد غذایی، پارکینگ ها و یا ادارات نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

لامپ های SMD:

درواقع همان LED هستند اما نوعی دیگر. به این صورت که تفاوت شان با LED در آن است که دیودهایی که در آن به کار رفته است، بدون استفاده از سیم روی بورد یا صفحه مدار نصب می شود.

روشنایی آنها در مقایسه با LED ها بیشتر بوده و گرما نیز تولید نمی کنند.

ویژگی های مثبت:

ابعاد کوچک

روشنایی زیاد

مصرف بسیار کم انرژی

ویژگی های منفی:

آزار چشم در صورت استفاده طولانی مدت

آسیب پذیر

کاربرد:

قابل استفاده در سقف های کاذب، نمای ساختمان، نور خودرو، نور باغچه ها